Nettbutikk: Vareflyt i høysesongen


Publisert

Black Week, Black Friday og julesalget er over. Nettbutikkenes høysesong, der kundeopplevelse skal stå i forsetet. Men kundeopplevelsen stopper ikke når ordren er lagt, og handlekurven er avsluttet. 

Nå starter ventingen - hvor fort kan jeg få varene mine?

Og for nettbutikken er det nå den virkelige jobben starter.....

Lageret er fylt opp av varer som skal leveres på kortest mulig tid. Det betyr at lageret må optimaliseres slik at varer det går mye av er lett tilgjengelig. Dersom det er varer som er ferdig pakket fra leverandør kan man i mange tilfeller sende disse varene direkte, uten å bruke ekstra emballasje. Dette er både effektivt og miljøvennlig, men det kan være utfordrende å fange opp slike ordrer i "kampens hete".

Enfinity leverer løsninger der ordrer fra nettbutikken splittes ut i flere ordrer til lageret basert på ulike regelsett.

Å splitte opp en ordre i flere deler, også kjent som "ordre-splitting", er en operativ strategi som effektivt kan forbedre drift og forsendelsesprosessen på lageret i et netthandelsmiljø. Denne praksisen har flere store fordeler:

  1. Redusert behandlingstid: Når en ordre er delt opp, kan flere team eller personer jobbe på forskjellige deler av ordren samtidig, noe som kan øke totalgjennomstrømmingen og redusere ordrebehandlingstiden betydelig.
  2. Økt fleksibilitet: Å splitte opp en ordre gir bedriften fleksibilitet til å håndtere forskjellige deler av ordren basert på prioritering. Dette kan være spesielt nyttig når noen varer er mer etterspurt enn andre eller når det er forskjell i behandlingstider for forskjellige varer.
  3. Ferdig emballerte varer: Ved å sende ferdig emballerte varer separat, kan man forenkle prosessene på lageret og redusere behovet for emballasje på selve lageret. Dette kan også gi større kontroll over den endelige presentasjonen av varen som sendes til kunden.
  4. Redusere ventetid: Å splitte opp en ordre og sende varene etterhvert som de blir tilgjengelige kan forhindre at hele ordren blir forsinket på grunn av at en enkelt vare er utsolgt eller forsinket. Dette kan øke kundetilfredsheten.
  5. Bedre utbenyttelse av lagerplass: Ved å splitte ordren kan man mer effektivt benytte lagerplassen. Dette skyldes at man kan lagre og plukke små ordre fra forskjellige steder på lageret, noe som kan bidra til å redusere flaskehalser og bedre trafikkflyten internt på lageret.
  6. Redusert fraktkostnad: Noen ganger kan det faktisk være billigere å sende flere mindre pakker enn en stor. Avhengig av vekt, volum, og avstanden varer skal sendes, kan ordre-splitting bidra til å redusere fraktkostnader.

Enfinity jobber tett med sine kunder for å optimalisere nettbutikken, vareflyten og andre viktige faktorer. Vi kan integrasjoner og finner optimale løsninger sammen med kunden, underleverandører, transportører og systemleverandører.

Ikke nøl med å ta kontakt med oss for å avtale en demo eller for å få mer informasjon. Vi ser frem til å hjelpe deg med å ta det neste steget i din digitale reise.

Bildet: AI generert illustrasjonsbilde